БЛОГ ЗА ЗДРАВЕ И КРАСОТА

Опасните ефекти на „Дигиталния хероин“ върху децата и как можете да ги предотвратите

Рейтинг 1Рейтинг 2Рейтинг 3Рейтинг 4Рейтинг  5 (1 вота, средно: 5,00 oт 5)
Loading...

Технологиите до голяма степен революционизират начините, по които членовете на семейството взаимодействат и комуникират  помежду си. С появата на новите технологии се появява и онлайн зависимостта, с която се сблъскват много деца и тийнейджъри. Експертите определят екранната зависимост  като „дигитален  хероин“. Въпреки че терминът звучи доста крайно, той е оправдан.

Има много  проучвания, показващи вредните резултати от прекомерното екранно време. Едно от тези  проучвания  установява, че за всеки час, когато бебета и малки деца на възраст между 6 и 36 месеца използват устройства с тъчскрийн, те спят с  15,6 минути по-малко. Друго проучване показва, че всеки допълнителен половин час  екранно време е свързан с 49% повишен риск от експресивно забавяне на речта при деца под две години.

И така, какви са признаците на пристрастяване към технологиите при децата?

1. Липса на интерес към други дейности. Спрели ли са да се наслаждават или да търсят неща, на които са се радвали преди? Винаги ли избират да прекарват време пред телевизора или таблета пред всяка друга развлекателна дейност?

2. Постоянно разсейване от използването на различни технологии. Неспособни ли сте да комуникирате с тях или да привлечете вниманието им, когато използват дигитални устройства? Винаги ли с нетърпение чакат да започнат да гледат телевизия или да играят онлайн?

3. Проблемно поведение, когато нямат достъп до дигитални  устройства. Проявяват ли лошо поведение, когато нямат достъп до своите телефони или таблети? Стават ли агресивни?

4. Постоянно говорят за неща, свързани с телевизор, таблет, телефон или онлайн игри. Когато не са онлайн пред телевизор или телефон, често ли говорят и обсъждат неща, свързани с устройствата им?

5. Стресирани са когато са отдалечени от екрана. Изглеждат ли тревожни или разстроени, когато нямат достъп до своите устройства? Успокояват ли се, когато са близо до тях?

Ако вашето дете проявява един или повечето от тези симптоми, задължително е да предприемете мерки.

Какви могат да бъдат ефектите от дигиталното пристрастяване?

1. Увеличаване чувството на самотност и депресия. Проучване от 2014 г. установява връзка между високото използване на социални медии и депресията и тревожността. Потребителите, особено тийнейджъри, са склонни да се сравняват с връстниците си в социалните медии, насърчавайки чувството за самота и депресия.


2. Тревожност. Самото присъствие на телефон или друго устройство в близост прави хората по-разтревожени и да ги предразполага да изпълняват незадоволително задачи, които са им зададени.

 
3. Увеличаващ се стрес. Тийнейджърите чувстват натиск винаги да са онлайн, непрекъснато да проверяват и отговаря на съобщения в социалните медии. Това води до високи нива на стрес и неспособност да се съсредоточат върху други задачи като училищни задължения.


4. Загуба на способност за концентрация. Постоянният поток от съобщения и информация от електронно устройство може да доведе до невъзможност за съсредоточаване на вниманието върху нещо за повече от няколко минути.


5. Нарушаване на съня. Прекомерната употреба на технологии може да наруши съня ви, което може да окаже сериозно влияние върху цялостното ви психично здраве. Това може да повлияе на паметта ви и на способността ви да мислите ясно.


5 начина да помогнем на децата да преодолеят пристрастяването към технологиите

• Не ги карайте да спират веднага! Това ще направи прехода да изглежда много по-труден и по-скоро като наказание. Работете за постепенно намаляване на времето им пред екрана, вместо да го елиминирате напълно от самото начало.

• Поставете граници. Дневно ограничение на времето прекарано пред екрана и време, през което то е забранено (например, преди хранене или преди лягане).

• Направете йерархия на приоритетите. Например, какво трябва да се направи, преди да ползват различните устройства като домашна работа, почистване, подготовка за училище и време прекарано със семейството.

• Започнете с промяна на съдържанието, което гледат, а не със използването на устройствата като цяло. Заменете безсмислените игри с приложения или програми с образователна основа.

• Заменете времето, прекарано пред екрана с други приятни занимания като рисуване, четене, игри и занимания на открито.

Свързани продукти

Също може да прочетете за...

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *