КиндиРу Пловдив
Марияна Табакова-Боева е специалист по ранно детско развитие и преподавател-експерт в Киндиру Пловдив Южен. Работи с бебета и деца на възраст от 6 седмици до 7 години. За нея е важно децата да преминават през фазите на развитие както и когато трябва и ако се забелязват някои леки отклонения, да се отстраняват своевременно. Тъй като полагането основите на ограмотяване на всяко дете започва именно от раждането, нейните академици научават за себе си и света наоколо спрямо нужното за възрастта им, изграждат умения за памет и концентрация, устойчивост и когнитивна гъвкавост. Щастие й носят и успехите на вече включилите се в „Голямото училище“ нейни възпитаници. Децата, израснали с добре интегрирани мозък, тяло и ум преминават през академичния процес по-лесно. А родителите, които тя неусетно и за самите тях превръща в първия учител за децата им, имат подкрепа и верен приятел в нейно лице.
Телефон за контакт: 0879 47 99 92
Палмарният рефлекс е един от многото примитивни рефлекси при бебетата – модел на неволно движение, с който всички се раждаме. Предизвиква се чрез натиск върху дланта на бебето, което води до затваряне на пръстите около обекта, който е оказал натиск. Не забравяйте, че това е неволно движение – случва се преди бебето да може контролира ръцете си.
Палмарният рефлекс се появява около 11- та седмица в утробата и трябва да остане активен само до 3-6 месечна възраст. Това е приблизително по същото време, когато бебето започва да контролира ръцете си и умишлено започва да посяга към предмети.
През първите месеци от живота има силна връзка между палмарния рефлекс и сученето. Палмарният рефлекс се проявява и по време на кърмене, когато кърмачето рефлексивно затваря и отваря дланта си, сякаш меси тесто.
Какви са последствията от запазването на рефлекса?
Както всички останали първични рефлекси, така и задържането на палмарния рефлекс оказва влияние върху развитието на детето, което може да се изрази в следното:
– проблеми с фината моторика и лош двигателен контрол на пръстите;
– неправилно държане на молив и затруднено противопоставяне на палеца на другите пръсти;
– проблеми с речта и артикулацията;
– движение на устата при извършване на дейности с ръцете като писане, рисуване и т.н.;
– лоша сръчност;
– тактилна свръхчувствителност;
– дисграфия.
Как се интегрира?
Нека поговорим за сензорната интеграция. Осигурявайки на бебето различни видове сензорна стимулация, в мозъка ще се развият нови невронни пътища, като по този начин се стимулира ново движение и когнитивно развитие. Участието в сензомоторни дейности насърчава адаптивното поведение чрез невропластични промени – просто казано, чрез преживяване на различни видове сензорни дейности, нашите мозъци могат да се променят и по този начин да насърчават ново поведение.
И така, какви видове сетивни дейности трябва да осигурите на новороденото си бебе?
Естественото движение винаги е по-добър вариант – вместо да носите новороденото си в кош или количка, използвайте слинг, за да носите новороденото до тялото си, така ще осигурите по-естествено движение.
Време по коремче. Всички сте го чували отново и отново, а и ние не спираме да го повтаряме – времето по коремче е ЗАДЪЛЖИТЕЛНО! Според последните проучвания, времето, прекарано по коремче, е положително свързано с общата моторика и цялостното развитие. Но как да започнете със своето новородено?
Просто поставете бебето на гърдите си, по корем, това е едно чудесно начало. След това включването на времето по коремче в ежедневната игра в будно състояние ще започне да създава рутина и ще подобри толерантността в дългосрочен план.
Осигурете много тактилна стимулация на ръцете. Това може да включва нежен масаж и помагане на вашето бебе да докосва различни текстури в заобикалящата го среда.
Колкото по-разнообразни и по-чести са тези стимулации, толкова по-добре!
При по-големите деца – след прохождането може да включите упражнения като висене от лост, лицеви опори/ръчни колички както и много манипулационни дейности с ръцете.
Кои фактори могат да допринесат за неинтегриран рефлекс?
Проучване, разглеждащо устойчивостта на примитивните рефлекси и свързаните с тях проблеми при деца, идентифицира следните потенциални фактори за неинтегрирани примитивни рефлекси:
– Стрес по време на бременност.
– Злоупотреба с вещества по време на бременност.
– Раждане с цезарово сечение.
– Увреждане на мозъка по време на раждане.
– Преждевременно и ниско тегло при раждане.
– Тежко заболяване през първата година от живота.
– Недостатъчна стимулация и позициониране на корема.
– Липса на свободно време за движение на пода.
– Стресираща среда.
– Недостатъчно хранене/недостатъчно наддаване на тегло.
Както знаете, в програмата на КиндиРу отделяме особено внимание на първичните рефлекси и работата с тях е застъпена във всеки един урок и във всеки един клас – от двумесечните бебета, чак до 7 годишните деца. Това е така, защото в резултат на изброените по-горе фактори е възможно при някои деца определени първични рефлекси да се задържат по-дълго от нормалното време за тяхното инхибиране. Освен това, ако детето успешно е интегрирало примитивните си рефлекси, внезапен или хроничен пристъп на травма, стрес или нараняване може да активира отново тези рефлекси.
За щастие, с определени упражнения можем да им повлияем и да ги потиснем, за да осигурим нормалното неврологично развитие на детето. А най-хубавото е, че всичко се случва под формата на игра, благодарение на която детето развива своите умения без дори да се усети.