Евелина Чанева е психолог, специалист по ранно детско развитие и сертифициран биофийдбек терапевт. Има интереси и опит във възрастовата, педагогическа и социална психология. Работи успешно с деца и консултира и подкрепя родителите им по въпроси за развитието, емоционална интелигентност и поведенчески особености. Работи като психолог в Дневен център за деца с увреждания в гр. Пловдив. Можете да си запишете час за безплатна консултация на тел. 0889 48 25 59
__________________________
Адаптацията към новата организация на деня е емоционален период на интензивни промени за двете страни – и за родителите, и за детето. Настройте се психически за новостите, но се опитайте да нямате очаквания, защото има много фактори, които не зависят от вас. Отделете време, за да помислите и да си представите как ще протичат дните ви в този период. Така ще можете да планирате и подготвите дори и детайлите, които иначе биха ви стресирали допълнително и ненужно.
На вас и на детето ви предстои да развиете ново умение – как да се разделяте. Като всяко ново и непознато нещо, в началото може да е малко страшно и е нормално детето да се съпротивлява на промените. Не се колебайте да потърсите съветите на детски психолог, ако имате конкретни въпроси или притеснения относно адаптацията на вашето дете. Готовността на родителите (и особено на майката) е от ключово значение за успешната и бърза адаптация на детето. Имайте предвид, че детето усеща вашите притеснения за предстоящото, така че се постарайте да направите всичко необходимо, за да сте спокойни и да му бъдете опора. Нека детето да вижда във вас увереност и вяра, че то ще се справи с предизвикателството.
Ето какво може да ви изненада, но всъщност е част от нормално протичащата адаптация:
Често срещани реакции на промените са смущения в съня, резки смени на настроенията и търсене на помощ за дейности, с които детето до скоро се е справяло успешно самò. Може да има загуба на апетит или да стане взискателно и придирчиво към храната си. Често в този период децата, които до скоро са спазвали правилата вкъщи, започват да ги игнорират. Това поведение може да е противопоставяне на изискванията към него или просто умора. Възможно е детето ви да стане по-чувствително при раздяла с вас и да плаче дори, когато се разделяте за малко. Това може да е придружено с нежелание да комуникира с други хора – познати и непознати. Така детето „подчертава“ колко много значите за него и не е готово да приеме, че без мама и татко също може да му е приятно.
Как да си помогнете, за да преминете през този период по-лесно?
- При записването се поинтересувайте как минава денят на децата и се опитайте да въведете и вкъщи дневен режим, близък до този в яслата или градината. Съобразете се с предложенията на персонала, защото те имат опит и съветите, които ви дават, могат да се окажат много по-полезни, отколкото очаквате. Създайте рутина – децата са по-спокойни, когато знаят какво предстои.
- Стимулирайте самостоятелността на детето си. Покажете му как да се съблича, облича и обува самò и го подкрепяйте да завършва започнатото. Не се старайте да спестите безпорядъка от самостоятелното хранене, а се заредете с търпение. Давайте възможност на детето да заявява желанията и предпочитанията си. Самостоятелността повишава неговата увереност и му помага да пристъпи прага на „новото“ с интерес и любопитство, а не със страх от непознатото.
- Планирайте премахването на пелените. Помислете дали ще действате самостоятелно вкъщи (преди детето да тръгне на ясла или градина) или ще разчитате на подкрепата на персонала в детското заведение.
- Създайте реалистични очаквания у детето си. Разкажете му с вълнение за предстоящото събитие, но не идеализирайте, а дайте възможност детето самò да си създаде впечатления и зачитайте мнението и чувствата му.
- Направете си разходки до яслата или градината и поговорете за дейностите през деня, игрите на двора и подчератайте, че всички родители идват, за да си вземат децата (никой не нощува там, градината не работи). Включете детето в пазаруването за градината – изберете заедно дрехите, раничката или подарък за цялата група.
- Помогнете си с детски книжки по темата. Те са написани от специалисти и ще ви помогнат да поднесете информацията по разбираем за детето начин.
- Започнете изграждането на умения за спокойна раздяла. Препоръчително е раздялата на прага на детското заведение да е кратка. Изпращайте детето си спокойни, уверени и с усмивка.
- Планирайте отпуската си правилно – използвайте я в периода на адаптация на детето, за да можете да бъдете на разположение, ако се наложи.
- При контакта с повече хора, детето ви се сблъсква с нови за неговия организъм вируси и бактерии. Попитайте вашия педиатър за съвет как да реагирате при първи симптоми и как да подкрепите организма на детето си, докато игражда имунитет.
Адаптацията (и колко бързо ще се случи тя) зависи от всички участници – дете, родители, учители и дори другите деца. Родителите поверяват най-ценното си в ръцете на, на практика, непознати хора. Създайте връзка с екипа на детското заведение. Най-добрият и правилен начин за общуване с персонала е да изградите отношения, основаващи се на доверие и взаимно уважение. Тези отношения са част от личния пример, който възрастните даваме на децата и не са за пренебрегване.
Какво предстои, когато детето тръгва на ясла:
Плачът все още е най-добре усвоеното и успешно работещо изразно средство за малките деца. Това е съвсем нормален израз на емоциите, които заливат като вълна детето. Всяко дете, което разбира, че се разделя с майка си, плаче. Не пренебрегвайте страховете на детето, но не се разстройвайте и вие. Вдъхнете му от вашата увереност, че предстои нещо ново и интересно и всичко ще бъде наред.
При най-малките е добре промяната да бъде плавна – да започва посещение за час и в рамките на три седмици да остане за цял ден. Наблюдавайте детето си и се стремете към плавна, но не прекалено продължителна адаптация. Децата приемат промените по-лесно от възрастните. Редовните посещения им помагат да свикнат по-бързо, да развият умения за общуване в група и да изградят дневен режим. Обикновено деца, които са посещавали ясла, се адаптират по-лесно в детската градина. Не забравяйте, че всяко дете има индивидуални особености и продължителността на адаптацията е различна.
В периода след втората година, децата започват да се осъзнават като отделни личности и да опознават света и другите хора по нов начин. Детското заведение ще помогне много на този ключов етап от развитието на детето.
Зачитайте чувствата на детето, дори и да ги изразява по неразбираем на пръв поглед начин. То все още не осъзнава емоциите (собствени и чужди) и не знае как да ги изразява правилно. Слушайте активно – със стремеж да разберете и да подкрепите детето си. Не е рано да положите основи за развиване на емоционална интелигентност.
Какво предстои, когато детето тръгва на детска градина:
В първия учебен ден е много вероятно детето да не плаче, защото не знае какво му предстои. На следващия ден, обаче, осъзнали какво следва, почти всички деца се разстройват. Дори и тези, които са ходили на ясла. За тях обстановката също е нова.
Ако детето ви започва да посещава детска градина след като е навършило 3 години, то вече би могло да се адаптира по-бързо. В този случай бихте могли да оставите детето и за цял ден, ако екипът ви предложи такъв вариант. Така децата свикват с целодневния режим по-лесно в сравнение с тези, които първо свикват да посещават само до обяд, а после за цял ден, защото това са две нови ситуации, към които да се адаптира детето.
В детската градина се въвеждат правила. Ако продължите да ги спазвате и вкъщи, това ще успокои детето, защото няма да има разминаване в изискванията към него.
В детската градина се формират и развиват умения за работа в група. Там децата създават приятелства, кръгът на значимите хора се разширява и детето става по-самостоятелно.