Марияна Табакова – Боева
Преподавател и специалист по ранно детско развитие в Киндиру Пловдив Южен.
FACEBOOK @kindyroo.plovdiv
_
Защо КиндиРу?
КиндиРу е научно обоснована система от занимания и игри, които спомагат интелектуалното, емоционалното и физическото развитие на бебетата и децата. Създадена е в Австралия през 1982г. и е подходяща за бебета и деца от 6 седмици до 7 години.
За да се гарантира актуалността на програмата, екипът следи и внедрява новости от редица области като педиатрия, педагогика, психология и неврология.
Развитието през първите години засяга цялото по-късно развитие и учене.
Първите години от живота са най-важни за развиващото се тяло и мозък. Ранните години на човешкото развитие изграждат основната структура и функция на мозъка, засягащи цялото по-късно развитие.
Мозъчната структура не е напълно развита при новороденото, тя се изгражда с времето. По-голямата част от изграждането му се случва през първите три години от живота. Преживяванията, които детето има, в голяма степен влияят върху това какви връзки се развиват и укрепват.
Движението е ключът към ученето.
Изследванията показват, че в ранните години мозъчната свързаност възниква в резултат на движението и че двигателните и когнитивните дейности са взаимосвързани по много начини. Всъщност, двигателното развитие в ранните години от живота е от основно значение за развитието на всички социални, емоционални, когнитивни и физически умения, което влияе върху резултатите през целия живот на децата.
Установено е, че забавеното достигане на ключови двигателни етапи на 9-месечна възраст е значително свързано с по-лошо когнитивно развитие на възраст от 5 години.
Върху какво работим в Киндиру, за да постигнем необходимите резултати?
– Правилното преминаване през двигателните фази на развитие.
– Стимулуране на цялата сензорна система – слухова, зрителна, тактилна и т.н.
– Моторно планиране.
– Памет и внимание.
– Развитие на реч и говор.
– Стимулиране на вестибуларната система, развитие на баланс и координация.
– Инхибиране на първичните рефлекси и замяната им със зрели такива.
– Увереност и емоционално насърчаване на бебето/детето.
– Развитие на чувството за ритъм.
Със забавление и движение помагаме както на децата да станат способни, уверени и готови да се сблъскват с академични задачи, така и на родителите да бъдат информирани по важни въпроси, свързани с развитието на тяхното дете.
Ключови движения за оптималното развитие на бебето:
- Време по коремче – укрепва главата, шията и раменете. Стимулира развитието на ръцете и пръстите, развитието на зрението, подпомага образуването на свод на стъпалото, подобрява мускулния тонус и развитието на мускулите екстензори.
- Търкаляне, пълзене, лазене – по този начин не само се инхибират примитивните рефлекси, но също така се позволява узряване на постуралните рефлекси, подготовка за баланс срещу гравитацията в изправено положение и много сетивни преживявания.
- Не пропускайте също масажите и упражненията, които ще подпомогнат развитието на сила и еластичност в мускулите.
Ключови движения за оптималното развитие на малкото дете:
- Трасета с препятствия – това ще им осигури възможности да играят по начини, които непрекъснато стимулират двигателните действия, двигателното планиране и започват да интегрират сетивни, двигателни и мисловни умения.
- Висене на ръце и люляне – развива сила в пръстите и ръцете.
- Поза „с главата надолу“ – стимулиране на вестибуларната система, зрение и баланс.
- Пружиниране и скачане.
Ключови движения за оптималното развитие на детето в предучилищна възраст:
- Висене и движение на ръце по хоризонтална стълба.
- Кръстосани движения.
- Скачане на 1 крак (с ляв и с десен).
- Кръстосано маршируване в ритъм.
- Хвърляне и хващане.
- Скачане на въже.
- Танцуване.
Готовността за учене е дългосрочен процес на неврологична организация.
Само когато и движението, и усещанията са интегрирани, по-високите умения на речта, четенето и писането могат да се развият плавно.
Здравословното неврологично развитие е в основата на по-късния социален, емоционален и академичен успех.