Евелина Чанева е психолог, специалист по ранно детско развитие и сертифициран биофийдбек терапевт. Има интереси и опит във възрастовата, педагогическа и социална психология. Работи успешно с деца и консултира и подкрепя родителите им по въпроси за развитието, емоционална интелигентност и поведенчески особености. Работи като психолог в Дневен център за деца с увреждания в гр. Пловдив. Можете да си запишете час за безплатна консултация на тел. 0889 48 25 59
__________________________
За да оценим обективно влиянието на екраните, трябва да вземем предвид за каква дейност или цел се използват устройствата, подходящо ли е съдържанието и количеството време, отделено на този тип дейност.
От Световната здравна организация (СЗО) съветват да не разрешаваме никакво екранно време на деца под 2 години. За деца между 2 и 5 години препоръките са да прекарват не повече от общо един час време пред телевизора дневно (с родителски контрол над съдържанието).
Детското развитие се оценява спрямо постиженията в различни сфери: физическо, познавателно, социално и емоционално. Мозъкът се развива най-много през първите до 5 години от живота, взаимодействайки с околния свят чрез всички сетива. Това е период на динамични качествени и количествени промени. Физическата активност е сред основните предпоставки за формирането на невронни връзки в мозъка. За децата е изключително важно да изследват средата си и да изживеят много гледки, звуци, усещания, вкусове и текстури, за да се развиват. Бебетата и малките деца се учат от директната комуникация: наблюдавайки и имитирайки видяното. При гледането на клипчета/филмчета няма комуканикация: липсва отговор, реакция, език на тялото. Това влияе значително на социалното и емоционално развитие на детето. Претоварва се едно сетиво за сметка на останалите и мозъкът на детето не е в състояние да обработи такъв обем стимули и информация.
Наблюденията показват, че времето, прекарано в гледане на някакво устройство, може да измести времето, прекарано в друга игра, физическа активност или социално взаимодейтвие. Така екранното време се свързва и със затлъстяването, освен със забавено проговаряне, дефицит на внимание, проблеми с концентрацията, тревожност, хиперактивност, липса на социални умения, неспокоен сън, проблеми със зрението и други. Поради тази причина специалистите препоръчваме да има сериозен контрол върху времето и съдържанието на заниманията с устройства.
От друга страна, гледането на качествено образователно съдържание и програми, съобразени с възрастта, повишават интереса и участието на децата в учебния процес. Това могат да са кратки приказки или филмчета с реалистични образи на риби, диви или домашни животни, професиите, видовете транспортни средства, добри обноски и всички други образователни теми, които се обсъждат в детската градина. Технологиите навлизат все повече почти във всяка сфера от живота ни и е полезно да развиваме умения у децата за правилното им използване.
Наблюденията в моята практика показват, че и един час на ден в тази възраст може да се отрази негативно на формиращите се навици и умения на децата. При деца над 5 години е важно да се следи и за промени в поведението на децата. Ако гледат клипчета или игри със съдържание на насилие, могат да започнат да проявяват агресия. Те не възприемат правилно видяното и трудно правят разлика между игра и реалност.
Съвети към родителите:
- Обсъдете каква стратегия ще следвате вкъщи по отношение на ползването на устройва, наложете ограничения и бъдетете последователни в спазването им. Не пропускайте да говорите с детето на тази тема и бъдете добър пример.
- Не оставяйте бебето да гледа телевизия. Ярките и бързо променящи се образи претоварват бебето.
- Избягвайте да оставяте телевизора да работи „на фон“.
- При всяка възможност се хранете заедно и не допускайте устройствата да пречат на общуването Ви.
- Не се страхувайте да оставите детето си да скучае. Това е важно за развитието на креативност и въображение.
- Ако решите да давате достъп до устройства на детето си след двегодишна възраст, ограничете времето и контролирайте съдържанието на гледаното. Можете да гледате заедно и да обяснявате какво се случва, за да помогнете на детето да разбере какво вижда и как то е свързано със заобикалящия го свят или с него.
- Уверете се, че времето пред екрана не пречи на зрението, съня, ученето, физическата активност и не е за сметка на времето, прекарано с вас.
Подбирайки качествени образователни програми, може дори да подпомогнете познавателните способности на детето и да стимулирате интереса му към разнообразни теми.