Любомир Атанасов и Петър Дяксов: УСПЕШНИ ОНЛАЙН

Любомир Атанасов и Петър Дяксов

Дигитална агенция SEOMAX

Любомир Атанасов и Петър Дяксов са сред най-успешните млади пловдивски предприемачи. Двамата започват да развиват собствени бизнеси преди повече от десет години, а преди четири обединяват дигиталните си агенции SEOMAX и Tendrik и започват заедно да ги ръководят. Вдъхновяващи лидери са за своите екипи от над 50 човека и двигатели за развитието на дигиталните технологии в страната. Смело мечтаят един ден България да бъде на водещо място в сферата на дигиталните услуги и уверено работят в тази посока като организират различни инициативи – DiTech Expo, Digital Stars, Digital4 Bulgaria и други. 

Вие сте креативен и успешен тандем, който чрез работата си се стреми да повиши онлайн присъствието на бизнесите в страната ни. Как бихте определили нивото му в момента?

Л.А.: Позволете ми първо да Ви благодаря за поканата и за този разговор. Живеем в особено време. Няколко кризи паралелно удариха икономиката на страната и последствията от тях продължават и до днес. С първата вълна на Covid-19 и последвалия тотален локдаун голям процент от бизнеса беше парализиран, а дигитализацията беше единствената спасителна лодка за него. По това време много компании се появиха онлайн, а много други засилиха своето присъствие там. Затова спокойно можем да твърдим, че има ръст в онлайн присъствието в следствие на пандемията. В сравнение с другите дигитално развити страни като Нидерландия и САЩ за съжаление все още изоставаме. Дигиталният свят обаче не спира да се развива и то с бързи темпове, а с него се развиват и възможностите, които той може да предостави на бизнеса. Водени от тази мисъл създадохме Digital4 Foundation преди няколко години. Фондация, чрез която започнахме проекта Digital4Bulgaria, провеждайкитехнологични конференции и инициативи във всички големи градове на страната. На тези инициативи годишно се събират над 4 000 професионалисти с доказан опит в дигиталния свят – маркетолози, рекламисти, търговци, SEO експерти, копирайтъри, графични дизайнери, инфлуенсъри, собственици на бизнес и предприемачи, които обменят идеи, запознават се с новите практики и повишат своите знания. 

П.Д.: Digital4 инициативите са един от най-успешните ни способи, с които работим за повишаване нивото на информираността на пазара. Бих искал да допълня, че спрямо статистиката, която получаваме като членове на Българската Е-комерс Асоциация, след значителния ръст покрай Covid-19, за който Любо спомена, се наблюдава нормализиране. Ние българите продължаваме с добро темпо да растем и дигитализираме бизнесите си спрямо предходните години. Това до голяма степен го отдаваме на добрата работа на дигиталните агенции, които помагат на бизнеса да подобрява резултатите си и представянето си онлайн.

Какви са стъпките за развиване на маркетингова стратегия?

П.Д.: Едно от основните неща при изграждането на стратегия е ясната цел. След това трябва да се определи кой е идеалният клиент, а след него се определят и подходящите канали. След правилното структуриране на стратегията от съществено значение е да се определи дали тя е успешна или не, а това се определя чрез измерване на резултатите. Измерването на резултатите е предизвикателство в някои сектори, защото често те са отложени във времето. При онлайн каналите за щастие не е така. Те позволяват да се проследят постигнатите резултати по всяко време и да се изчислят възвръщаемостта на инвестираните средства в онлайн каналите. Разбира се, не абсолютно всичко може да бъде измерено чрез статистиките, които получаваме. Но ако те се тълкуват правилно, могат да ни дадат много добра насока как да адаптираме маркетинг стратегията ни, с цел да бъде максимално ефективна.

Л.А.: На практика стъпките не са много, но е важно да са точни. Затова препоръчително е при създаване на маркетинг стратегия, както всъщност е при всяка специфична дейност, да се потърси експертна консултация. От нашата практика забелязваме, че често се наблюдава разминаване в желанията на клиента и нуждата на неговия бизнес. Случвало се е клиент да дефинира като цел увеличаване на продажбите, но на практика бизнесът му няма възможност да го осъществи. Подобна неточно зададена цел можем да дефинираме по-скоро като мечта. Тук идват на помощ маркетолозите, които чрез различни техники и оптимизации успяват да доведат до реалност дори най-смелите мечти. 

Как проследявате успеха на Вашите клиенти?

Л.А.: Нашите клиенти са с разнородни бизнеси като размер и сфера на дейност. Имаме голям процент представители от малък и среден бизнес, които са насочени както към търговията, така и към предоставянето на услуги. Щастливи сме, че успяхме да спечелим доверието и на много големи брандове, на които помагаме да се налагат на българския пазар чрез правилните визуални елементи и съдържание. 

П.Д.: Както споделихме в предходния въпрос много са важни правилните канали, защото те ни дават възможност да проследим до 95% от онлайн резултатите, които се случват при клиента – те могат да бъдат продажба, резервация или запазване на час. Правилно поставените проследяващи инструменти в уеб-сайта на клиента подават много добра картина за поведението на потребителите и резултатите, които бизнесът достига. Получаваме тази обратна връзка всеки ден и това ни дава възможност да адаптираме рекламните кампании спрямо нея. Преценяваме коя кампания е била успешна и коя не чак толкова и оптимизираме стратегията по начин за достигне до максимална възвръщаемост на инвестицията за реклама на нашите клиенти.

Какви са тенденциите в дигиталния маркетинг?

П.Д.: Според мен бъдещето е в персонализацията и на там предстои да се развива дигиталния маркетинг. Благодарение на развитието на технологиите ние получаваме възможност да научаваме все повече за крайните потребители. Задачата ни е да работим в посока да им предоставяме персонални услуги, отговарящи на техните конкретни потребности и желания. Способите за това са различни – персонализиран е-мейл маркетинг, използването на изкуствен интелект за по-добър анализ на потребителите, автоматизация на маркетинг инструменти и други. 

Л.А.: Говорейки за тенденции няма как да пропуснем социалните мрежи, които все по-ясно се дефинират като канали за точно определени възрастови групи. Това е информация, която много брандовете вече успешно използват за достигане до конкретни таргет групи. Примерно Facebook е предпочитана платформа от милениалите, последното поколение, родено през 20 век. Неговите представителите израснахме (защото ние сме част от това поколение) с компютри, Интернет и графичния потребителски интерфейс. Ние сме така нареченото електронно поколение, което на въпроса „Без какво не можеш?“ на първо място посочва „Без своя компютър“. При следващото поколение Z ситуацията обаче е по-различна. Те на първо място посочват, че не биха се лишили от социалните си мрежи и при тях компютъра се появява едва на пета позиция. Те са поколението пристрастено към Интернет и почти 80% твърдят, че не могат без смартфона си. Представителите на поколение Z предпочитат Instagram, Tik Tok и Snapchat. Z-поколението предпочита бързите и лесни резултати и се впечатляват силно от визуалното. Затова те предпочитат визуалните платформи със снимки и видео. Видеосъдържанието постоянно набира популярност и предпочитането към Tik Tok и Reels-ове също нараства, а популярността им ги превръща в подходящ канал за маркетинг и реклама. 

Какво е мнението Ви за инфлуенсър маркетинга?

Л.А.: Инфлуенсър маркетинга по мое мнение е работещ модел и това има своето обяснение. Около 50% от Z поколението споделят в проучване, че известни личности могат да повлияят на мнението им за продукт. Има много прозорливи собственици на бизнес, които се интересуват от психологията на поколенията и следят тенденциите. Те използват социалните си мрежи, за да изградят себе си като инфлуенсъри на собствените си брандове. По този начин получават два канала за комуникация с целевата публика. Последователите следват не само развитието на бранда, но започват да се вълнуват силно и от неговия собственик.

П.Д.: Моето наблюдение е, че инфлуенсърите стават все по-популярни през последните години. Набират все по-големи аудитории и със сигурност влияят върху потребителското поведение. Проблемът на този тип маркетинг е, че по-трудно може да се проследи директната възвращаемост и ефект на такъв тип кампания за сравнение с другите маркетинг канали.

С какво медицинския маркетинг се различава от останалите видове маркетинг? 

П.Д.: Като основна разлика мога да посоча регулациите, които в медицинския маркетинг са много повече в сравнение с други сектори. Това е така защото тук маркетингът е свързан със здравето на хората и платформите като Google или Facebook имат стриктни правила. Също така регулациите засягат и рекламните послания и визуални елементи. Не може да гарантираме, че даден медикамент лекува, вместо това посланието трябва да е насочено към неговите ползи и позитивно повлияване на състоянието. Например недопустимо е твърдението, че продукт за отслабване гарантира резултати за месец например, защото отслабването е строго индивидуален процес. Също така не са разрешени и рекламите ПРЕДИ-СЛЕД и в последно време почти не се срещат такива. Всеки бизнес в сектора, трябва добре да се запознае с правилата на всяка отделна платформа, за да може да рекламира безпроблемно.

Кои са задължителните реквизити за един лекар, ако иска да присъства в онлайн пространството и да бъде лесно откриваем за пациентите? 

П.Д.: Според мен в днешно време всеки специалист на свободна практика задължително трябва да има разработен свой личен уеб сайт, който да му служи като визитна картичка. Тук медицинските лица не правят изключение. Това значително помага на пациентите, които търсят специалист в търсачката на Google. Достъпвайки до личния сайт на лекаря, пациентът може да се запознае с образованието, опита му и лечебните заведения, в които той практикува. Също така задължителни са контактите за намиране на кабинета, за запазване на час и снимки на специалиста. Това изгражда доверие и създава спокойствие в пациента. Ако лекарят има отделен частен кабинет, той трябва да присъства в картата на Google като локация, чрез Google MyBusiness, и информацията да бъде прилежно попълнена и периодично актуализирана. Вече има добре развити софтуерни решения за медицинския сектор. Те помагат на пациентите лесно и бързо да запазят удобния за тях час в удобния за тях кабинет. Също така дават възможността да се избере какъв да бъде прегледът по здравна каса или не, ако има такава опция. Препоръчително е да се създадат и профили в специализираните лекарски платформи и в LinkedIn, които също улесняват контакта с лекаря и повишават неговия имидж. 

Л.А.: Ще си позволя да разкажа една лична история от миналата седмица. Преди семейната ни лятна ваканция, моята съпруга искаше да направи профилактични прегледи на децата при няколко различни специалиста. Нямаше предвид конкретни лекари, но не потърси препоръка от приятели или познати, както сме свикнали да правим. Вместо това тя сортира в Google лекарите по рейтинг в съответните сегменти, които са й необходими. Запази часове при тези с най-много звезди, с близки локации и възможност за паркиране. След като се прибра тя беше много доволна от отношението и компетентността на специалистите и също даде своя отзив за посещенията. Развитието на технологиите позволява това да се случи и според мен е важно лекарят да намери начин да стимулира пациентите да дадат своя рейтинг за неговите услуги в онлайн пространството. Личният сайт и социалните мрежи, както спомена Петър, са ценен ресурс, който лекарите могат да използват. Това е сравнително лесен и бърз начин за създаване на репутация и за развиване на лекарска практика. В днешно време хората обичат storytelling-a, обичат да бъдат част от история, която се е случила на някой друг, а социалните канали дават възможността за обмяна на такава информация.

Колко време според вас трябва да отделя една болница или лекарски кабинет, за да имат ползотворно и активно присъствие онлайн? И как това влияе на пациентите?

П.Д.: Трудно е да се каже. Оптималното време, необходимо за активно онлайн присъствие е в рамките на няколко часа седмично. Разбира се, ако е необходимо създаване и споделяне на полезно уникално съдържание, със сигурност този времеви ресурс няма да бъде достатъчен. Особено ако говорим за поддържане на високо ниво с качествено съдържание, както графично, така и текстово. В тези случаи препоръчително е да се направи консултация с професионалисти. Вече има разработени платформи за графично съдържание като DesignExpert.bg. Тя предоставя професионално изготвен графичен материал, без необходимостта да се наема дизайнер. Клиентът задава критериите си и до 24 часа получава професионално изготвен дизайн, разработен специално за него. Основната дейност на нашата дигитална агенция, например е насочена към изграждането и управлението на различни дигитални канали. Един от най-силните канали е търсачката на Google. Благодарение на метода SEO оптимизация, ние успяваме да изведем уеб сайтовете на клиентите си до челни позиции при търсене на определени ключови думи. Но това е малко по- бавен процес, който изисква време. Платената реклама на Google също е сред ефективните канали за достигане до потенциални клиенти и пациенти при търсене на определени ключови думи. 

За финал моля да ни разкажете за малко повече за инициативите, които организирате. Споделихте, че предстои голямо събитие тази есен.

Л.А.: Във фондация Digital4 в момента подготвяме най-голямото събитие от годишния си календар. То по традиция се случва тук в Пловдив в края на септември и Община Пловдив за поредна година застава зад нас. Тази година на 20 и 21 септември Домът на културата „Борис Христов“ ще се превърне в дом на дигиталните технологии. На изложението DiTech Expo предвиждаме места за 35 изложителя, а конференцията Digital4Plovdiv ще събере над 1 000 участника. Първата вечер ще бъде много специална, защото тогава се състои официалната церемония по награждаването в конкурса за млади дигитални маркетолози Digital Stars. Тази инициатива е една от най-любимите ни, защото с нея не просто отличаваме най-изявените в сферата, а ги стимулираме. Много е ценно за един млад специалист, който усилено работи, възможността да получи признание за труда си от най-изявените имена в бранша. В края на разговора ни ще си позволя да поканя вашите читатели на най-голямото изложение в сферата на технологиите DiTech Expo, входът му е свободен, а изложителите са впечатляващи. 

Свързани продукти

Subscribe
Notify of
guest

0 Comments
Oldest
Newest Most Voted
Inline Feedbacks
Вижте всички коментари

Актуално